Søventiler tæring

Søventiler, tæring af disse.

Når båden er kommet på land, er der forskellige ting man skal checke. En af disse er skroggennemføringerne, ikke blot samtlige slanger og samlinger, men i lige så høj grad søventilerne.

Disse ventiler kan være lavet af messing, rustfrit stål eller bronze, også kaldet sømetal eller rødgods.

De sidste er at foretrække, da de tæringsmæssigt er de mest stabile i saltvand. Bronze er en legering af kobber, tin, zink og bly: CUSn5Zn5Pb5. EU standard: EN1982CC491K 

Seriøse bådfabrikanter benytter disse ventiler/fittings (husk aldrig at blande dele af forskellige metaller, det vil med garanti give tæring).

Desværre er disse ventiler/fittings dobbelt så dyre som messingventiler, men de holder også over dobbelt så længe, hvis ikke hele bådens levetid.

Men, det er vigtigt at man undersøger hvilke ventiler, der er sat i ens egen båd. Det kan desværre være svært at vurdere, da messing og bronze udadtil, efter nogle år, ser ens ud. Men, hvis man filer lidt i ventilen og den ser lidt rød ud, så er det højst sandsynligt bronze, hvis den derimod ser lidt gul ud, så er det nok messing. Prøv også at rykke kraftigt i slangen til studsen, eller at slå på studsen med en hammer, det skal den kunne holde til, hvis ikke så skal hele ventilen/skroggennemføringen/studsen skiftes.

   

Bronvceventil med messingstuds (må man aldrig blande). Studsen tæret væk!

Jeg har skiftet samtlige ventiler i min 30 år gamle Nauticat, og de var alle af bronze, og det viste sig hver gang at de faktisk ikke trængte til udskiftning, idet de ikke var tæret. Men, et sted havde værftet begået en fejl, og det var ventilen til køling af motoren. Her var der sat en 1 1/2” ventil i, altså et stort ”hul”. Der var monteret en studs i ventilen, MEN, denne studs var af messing!

Som det fremgår af billederne så kunne man, nærmest med fingrene, pille denne studs fra hinanden!.

Som det anes på billedet, så er brudfladen i studsen meget rød og grynet. Det er fordi al zinken i messingstudsen er tæret væk, herved bliver det tiloversblivende kobber sprødt som knækbrød.

    

Broncestuds, 30 år gammel, afrenset - fejler intet.

Hvis den var knækket medens båden lå i vandet, så ville båden nok have været sunket. Det er et meget stort hul, og dermed rigtig mange liter i minuttet, der vil komme ind i båden ved et sådant brud.

Heldigvis opdagede jeg det ved skift af ventilerne.

Alle ventilerne er selvfølgelig skiftet til bronze, og alle studse o.lign. er af samme materiale, så nu kan de holde i 30 år mere.

Udskiftningen har jeg foretaget over de sidste tre år, det har kostet, i rent indkøb, ca. 10.000.00 kr. i materiale omkostninger. Da ventilerne er ”glasset” fast, så har det været nødvendigt at bore/save den ud af skroget. Jeg har valgt at ”glasse” de nye fast på samme måde som værftet har gjort, dette for at undgå ved eventuelt skift af studse/slanger at komme til at skrue ventilen af skroggennemføringen medens båden ligger i vandet. 

Jens Koch
Medl.: 16, 2008