Manifold

Reparation af udstødnings manifold til Ford 2700 serie.

Jeg opdagede at der var nogle tæringer på min udstødnings manifold da jeg skulle have min motor ud på grund af en defekt simmerring på krumtappen for at få motoren op var det nemmere at demontere manifolden.

manifold1
Tæringshullerne er meget tydelige.

Der var kun tæringer på manifolden omkring indløbet så det jeg gjorde var at skære en plade ud af toppen af køleren på ca 8 x8 cm der var nogle turbulente tæringer under indløbet dem fræsede jeg væk så jeg fik en glat flade i det område svejste jeg 5mm plade på derefter svejste jeg en ny topplade på som jeg skar et nyt 1” rør gevind i så var køleren så god som ny igen.

manifold2
Huller repareret.

manifold3

Jeg vil tro at en sådan reparation vil koste omkring ca. 1000 kr. hos en lokal smed der kan svejse i aluminium kontra de 20.000 kr. en ny ville have kostet.

På køleren sidder der to styk ¼” zink anoder dem kan man købe hos firmaet: Biltema for den sum af 39 kr. stykke.

Da jeg nu havde det hele skilt af tjekkede jeg også ferskvands køleren den var så god som ny indvendig på hver af ende bundene er der fra fabrikken lavet et 1/8” gevind til tære zink, dem skar jeg op til ¼” gevind så alle zink anoderne er de samme og de koster kun en tredjedel af dem på 1/8”

Jeg fandt frem til det engelske firma der har så godt som alle reservedele til Ford 2700 motoren der købte jeg et komplet sæt pakninger til hele motoren det kostede 770,00kr Plus forsendelse her i Danmark var det billigste 2500,00kr Det blev leveret på min adresse dagen efter jeg bestilte det. Linket til firmaet herunder:

http://www.asap-supplies.com/marine/marine-heat-exchangers

Med venlig hilsen
Leif Christiansen
Norcap

Medl: 236