Stuverum – Køjer

Lang stuveplads samt ventilation under agter- og forkøjerne. 

Pladsproblem.

Vi manglede plads under agterkøjen til de lange ting såsom stænger til cokpittelt, en stor parasol og fiskestænger samt en ekstra låge under sb forkøje.  

(redaktionen mangler billedet)
Udskæring i skot bag lågen
Husk at forsegle finerskottet ved udsavningen med topcoat, epoxy eller lak. 

Løsning.

Jeg snedkerede en låge med ramme til agterkøjen så stor som muligt med hensyn til køjekantens krumning. Savede et hul glasfiberen og et noget større hul i finerskottet lige bagved. 

 (redaktionen mangler billedet)
Låge foran agterkøje (stuveplads op til 170cm.)     

Forkøjen.

Den ekstra låge under forkøjen blev magen til (dog spejlvendt) den eksisterende i bb side. Rammerne blev skruet fast med fire rustfrie skruer fra bagsiden. 

(redaktionen mangler billedet)
Ekstra låge i sb-side under forkøjen
(Den originale låge er til bb ) 

Ventilation under forkøjen (vintersejlads).

Grundet megen fugt på madrassernes underside, blev ventilationsunderlag anskaffet. Tydelige kondensdråber sås istedet nu på glasfiberen.

To ventilationsriste blev monteret, og fire ventilationshuller er boret i skottet imod forreste del af  kistebænken. Kondensen er nu mindsket betragteligt, og er tilfredsstillende ved sommersejlads.                     

Skal problemet løses om vinteren skal skrogsiden under køjen isoleres og rummet måske tvangs- ventileres.  

Bemærkninger.

Tanken om at save huller i skotterne gav mig et par urolige nætter. De nye låger skulle godkendes på "højeste sted" og være i "Nauticat standard". Jeg chekkede mål og opstregning med skabelon et utal gange før jeg savede med en stiksav. (Har man ingen erfaring med snedkerarbejde, overlad det en snedker at lave lågerne).

Rammen ved agterkøjen er maximeret i bredden og minimeret i dimension af hensyn til den størst mulige åbning.

De nye låger blev efter lakeringen med 1-komponent linolielak +grunder. Det blev lidt mørkere end det eksisterende teaktræ, men det må jeg leve med. Jeg burde have anvendt en 2-komponent mat lak.

Ventilationsristene er lavet på en minidrejebænk med overfræser. 

Ps:

Jeg har anskaffet isoleringsmateriale: 13mm 2-lags ikke sugende campingunderlag fra Jysk Sengetøjslager, det er dog ikke monteret. Problemet er, at det skal limes totalt lufttæt mod skroget, da kondens ellers vil samles under isoleringen. Tunnelen til bovpropelleren gør det ret kompliceret.
Ved tvangsventilationen forestiller jeg mig en støjsvag 12v børsteløs ventilator og en led-diode. 

Hvis nogen har erfaring med et lignende projekt, hører jeg meget gerne fra dem. 

Copyright, BN, Queen, Horsens 2008