Mast – understøtning

Problemer med understøtning af stormast på NC 33

Defekt masteunderstøtning 1

(se nedenfor for et eksempel mere)

I 1985 købte vi en ny Nauticat 33/ Byggenr. 931.

Vi har den stadig, og er meget glad for den.  Efter nogle år begyndte sokkelen på stormasten at sætte sig lidt i ruftaget, uden at vi egentligt gjorde noget ved det. Men det blev værre og værre. På en bådudstilling i Bella kom vi i snak med en tidligere NC-ejer som fortalte at han havde hørt om problemet på en båd på Sjælland, som i øvrigt have fået problemet løst, med et besøg af Siltala’s servicevogn – u/beregning.

Jeg sendte et brev direkte til værftet, adresseret til Kaj Gustavson, hvor jeg fortalte om problemet på vores båd.

Det fik vi nu ikke noget ud af. Han udtrykte sin store forundring over at vi havde det problem, som han bestemt aldrig havde hørt om før – men ingen tilsagn om noget som helst.

På en efterfølgende bådudstilling forelagde jeg mit problem for SHIPSHAPE, som lovede at kontakte værftet.

Der blev aftalt et besøg på  vores båd i Fjellebroen Havn en kold martsdag, hvor vi båden stadig stod på land.

Det var værftets servicechef Veli Kärjä som kom fra et besøg i Tyskland.

Nu var det sådan at jeg selv havde undersøgt det jeg kunne. Jeg havde bl.a. konstateret at stolpen ind til toilettet som udgør understøtningen om læ, ikke havde kontakt til bundstokken i båden. Det blev ordnet af Siltala – og samtidig erklærede han at kontakten under masteroden var OK.

Så nu var alt i orden – troede vi. - Det viste sig imidlertid senere at masten sank stadigvæk.

I forbindelse med et vinterophold i hal i Bogense, kom vi i forbindelse et par bådebyggere. De gik i gang med at afmontere loftplader og aptering. Nu var det folk det har forstand på både – en fortid hos Walsted og X-yacht giver en hvis erfaring. Det de så var chokerende det vi fandt – understøtningen under stormasten var et stykke 20 mm finer på størrelse med en tændstikæske – sat på højkant. Opmålinger viste at ruftaget havde sat sig 12 mm i styrbord side.

Billede inden renovering. Loftsgarnering fjernet. Finerklodsen anes, som det eneste der understøtter masten.

Nu har vi fået vores båd ordnet – så selvom Siltala hævder at de ikke kender til problemet, så er det helt sikkert at der sejler mange NC’ere rundt med dårlig afstivning af stormasten. Jeg tror det er bådene som er  produceret i midten af firserne.

Noget af ruffet og den finerklods der holdt masten (det er fotograferet "på hovedet", lagt ned). Læg mærke til så bøjet klodsen er.

 - "Skam jer, Siltala Yacht". (Jens Koch´s kommentarer)

Reparationen kostede ca. .kr. 10.000,00

Nu er vores båd ikke til salg – men når den dag kommer har vi et salgsargument mere.

Ønsker nogle medlemmer yderligere oplysninger, er I velkommen til at ringe eller maile:

Telt. 66 17 53 99 – mail: al@dsa-net.dk

Hilsen medlem nr. 72 Lilli og Arne Binau – Odense

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Defekt masteunderstøtning 2

På hjemmesiden, i vores blad, læste jeg en artikel om stormasten på vore både, og tænkt, at det er da lige det samme problem, som jeg har arbejdet med, på vores båd.

I flere år har det irriteret mig, at jævnligt skulle stramme wirerne op ved stormasten, samme mening havde vores gode nabo, ved vores bro, her i Horsens havn, der selv har en X-Yacht, han udtrykte at en kvalitet båd som en Nauticat, skulle holde til at blive strammet op.

Men jo mere der strammes op, jo mere ses det at ruftaget sætter sig, der kan stå mere og mere vand, i den fordybning, der danner sig.

Efter nogle overvejelser, påbegynder jeg at tage loftet ned i pantry og toilettet.

Til min store overraskelse ser jeg, at der ligger en lille løs fyrretræs kile, omkring masten, den var skredet ud med tiden, den havde hverken været limet eller på anden måde fastgjort, det var den, der skulle holde det hele på plads.

Gode råd var dyre, jeg havde et stykke ovntørret, høvlet egetræ, der blev tilpasset, tykkelse ca. 5 cm og 12 cm i bredde. Længde 15-20 cm, så det svarede til det, der med tiden var blevet for lille, p.g.a. det tryk det dagligt er ude for.

Ved at nærstudere området, er det opfattelsen, at problemet ikke var opstået, hvis hjørne stolpen, ved toilettet havde været længere.

Så begynder processen med at få ruftaget hævet op til det oprindelige, der bliver sat varme på, ca. 20 gr.

At få det hævet op, foregår over flere dage i små ryk, alt skulle jo kunne følge med. Jeg havde lavet flere kiler i høvlet træ, str. 15 cm i længde, og fra 15 mm det tykkeste sted og ud i spids, den nye klods bliver limet fast, så den sidder fast godt og længe.

Det var forholdsvis nemt at få loftet ned, men noget mere arbejde, ved at få det op igen, det var jo bedst, at det var helt stadigvæk.

Kvalitets kontrollen i 80erne, er nok skredet, ligesom trækilen i vores Nauticat, beklageligt er det desuden at flere både, der har samme problem, det ses jo, når vi mødes rundt i landet.

Nu håber jeg, at det duer i vores båd.

Grundlaget for, at jeg tør gå i krig med arbejdet er, at jeg er uddannet snedker / møbelsnedker, men hvis jeg ikke havde en god viden, på forhånd, tror jeg ikke, jeg ville gå i gang, men er du en handy mand, er det blot at gå i gang.

Medlems nr. 247 Niels Katballe, Horsens, lykkelig ejer af en Nauticat 33 fra 1985, nr. 922.